określa wspólny cel pedagogiczny i opisuje drogę do jego osiągnięcia,
zawiera wiążące wytyczne dotyczące kształtowania codziennej pracy w placówce (ramy dla pracy wszystkich zatrudnionych),
umożliwia powiązanie treści pracy w różnych grupach wiekowych,
stwarza niezbędne podstawy do weryfikacji wykonanej pracy i współpracy pod kątem celów (skuteczność i jakość pracy),
daje oparcie i pewność poszczególnym pracownikom,
ułatwia dobór i wprowadzanie nowego personelu,
pozwala planować, nadzorować i dokumentować rozwój przedszkola.
Zasady opracowywania i aktualizowania koncepcji:
koncepcję opracowuje cały zespół – dyrektor i nauczyciele,
pracą przebiega zgodnie z potrzebami, możliwościami i zainteresowaniami zespołu,
koncepcja opracowana jest w formie modułów i zebrana jako zbiór luźnych, wymiennych stron,
w koncepcji jasno rozróżnia się opis SYTUACJI AKTUALNEJ a sformułowane CELE, które wyznaczają kierunek rozwoju placówki,
zespół aktualizuje koncepcję raz lub dwa raz w rok w zależności od ilości zmian.
Dalsza praca nad koncepcją:
Zespół przedyskutowuje i analizuje pytania:
Czy zachodzą sprzeczności między naszymi celami a codzienną praktyką?
Co należy zmienić?
Co możemy rozwinąć/ co rozwinęliśmy?
Koncepcja Pedagogiczna Przedszkola nr 36 zawiera odpowiedzi na poniższe pytania:
Nasza placówka o sobie czyli instytucja utrzymująca placówkę, położenie, otoczenie socjalne, pomieszczenia i tereny zewnętrzne, struktura grup dzieci, personel
Warunki pracy i cele pedagogiczne 1. Jaką wartość ma dla nas wychowanie w placówce? 2. Jak rozumiemy naszą rolę jako wychowawcy? 3. Jaką mamy wizję dziecka? 4. Jakie prawa ma dziecko? 5. Jakie cele staramy się realizować w pracy pedagogicznej?
Zasady naszej pracy 1. Czy pracujemy kierując się określonym podejściem pedagogicznym? 2. Pojedyncze dziecko w grupie 3. Czy mamy grupy mieszane wiekowo? 4. Jak dzieci przechodzą z grupy do grupy? 5. Dzieci różnych wyznań w naszej placówce 6. Czas wolny, oferty i praca na co dzień 7. Jak odbywa się planowanie pedagogiczne? 8. Jak powstają tematy, treści pracy pedagogicznej?
Indywidualne kwestie merytoryczne 1. Nasz dzień 2. Reguły w naszej placówce 3. Wystrój wnętrz 4. Jaką wagę przykładamy do zdrowia, wyżywienia i wychowania ekologicznego? 5. Adaptacja nowych dzieci
Aspekty uzupełniające odnośnie poszczególnych grup wiekowych 1. Praca z dziećmi w poszczególnych grupach 2. Praca z dziećmi 6-letnimi. Przygotowanie do szkoły
Współpraca w zespole 1. Jak pracuje kierownictwo? 2. Jak podejmuje się decyzje? 3. Podziały kompetencji w placówce 4. Jak organizujemy narady służbowe? 5. Jak wykorzystujemy prace osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin? 6. Wybór i wprowadzanie nowych pracowników 7. jak wygląda współpraca z praktykantami? 8. Współpraca z personelem administracyjno – obsługowym 9. Współpraca w ramach zespołu pedagogicznego 10. Jak organizujemy zajęcia dodatkowe w przedszkolu
Nasza współpraca z rodzicami, 1. Jak układamy współpracę z rodzicami? 2. Jak zapoznajemy rodziców z naszymi metodami pracy?
Kontakty z innymi instytucjami 1. Współpraca z innymi przedszkolami i ze szkołami 2. Kontakty z innymi instytucjami 3. Jak prezentujemy placówkę na zewnątrz
Dalsza praca nad Koncepcją
Koncepcja Pedagogiczna Przedszkola nr 36 zawarta jest w oddzielnym segregatorze.