Koncepcja pedagogiczna

KONCEPCJA PEDAGOGICZNA PRZEDSZKOLE NR 36

Koncepcja:

  • określa wspólny cel pedagogiczny i opisuje drogę do jego osiągnięcia,
  • zawiera wiążące wytyczne dotyczące kształtowania codziennej pracy w placówce (ramy dla pracy wszystkich zatrudnionych),
  • umożliwia powiązanie treści pracy w różnych grupach wiekowych,
  • stwarza niezbędne podstawy do weryfikacji wykonanej pracy i współpracy pod kątem celów (skuteczność i jakość pracy),
  • daje oparcie i pewność poszczególnym pracownikom,
  • ułatwia dobór i wprowadzanie nowego personelu,
  • pozwala planować, nadzorować i dokumentować rozwój przedszkola.
  • Zasady opracowywania i aktualizowania koncepcji:

  • koncepcję opracowuje cały zespół – dyrektor i nauczyciele,
  • pracą przebiega zgodnie z potrzebami, możliwościami i zainteresowaniami zespołu,
  • koncepcja opracowana jest w formie modułów i zebrana jako zbiór luźnych, wymiennych stron,
  • w koncepcji jasno rozróżnia się opis SYTUACJI AKTUALNEJ a sformułowane CELE, które wyznaczają kierunek rozwoju placówki,
  • zespół aktualizuje koncepcję raz lub dwa raz w rok w zależności od ilości zmian.
  • Dalsza praca nad koncepcją:

    Zespół przedyskutowuje i analizuje pytania:

  • Czy zachodzą sprzeczności między naszymi celami a codzienną praktyką?
  • Co należy zmienić?
  • Co możemy rozwinąć/ co rozwinęliśmy?
  • Koncepcja Pedagogiczna Przedszkola nr 36 zawiera odpowiedzi na poniższe pytania:

    Nasza placówka o sobie czyli instytucja utrzymująca placówkę, położenie, otoczenie socjalne, pomieszczenia i tereny zewnętrzne, struktura grup dzieci, personel

    Warunki pracy i cele pedagogiczne
    1. Jaką wartość ma dla nas wychowanie w placówce?
    2. Jak rozumiemy naszą rolę jako wychowawcy?
    3. Jaką mamy wizję dziecka?
    4. Jakie prawa ma dziecko?
    5. Jakie cele staramy się realizować w pracy pedagogicznej?

     Zasady naszej pracy
    1. Czy pracujemy kierując się określonym podejściem pedagogicznym?
    2. Pojedyncze dziecko w grupie
    3. Czy mamy grupy mieszane wiekowo?
    4. Jak dzieci przechodzą z grupy do grupy?
    5. Dzieci różnych wyznań w naszej placówce
    6. Czas wolny, oferty i praca na co dzień
    7. Jak odbywa się planowanie pedagogiczne?
    8. Jak powstają tematy, treści pracy pedagogicznej?

    Indywidualne kwestie merytoryczne
    1. Nasz dzień
    2. Reguły w naszej placówce
    3. Wystrój wnętrz
    4. Jaką wagę przykładamy do zdrowia, wyżywienia i wychowania ekologicznego?
    5. Adaptacja nowych dzieci

    Aspekty uzupełniające odnośnie poszczególnych grup wiekowych
    1. Praca z dziećmi w  poszczególnych grupach
    2. Praca z dziećmi 6-letnimi. Przygotowanie do szkoły

    Współpraca w zespole
    1. Jak pracuje kierownictwo?
    2. Jak podejmuje się decyzje?
    3. Podziały kompetencji w placówce
    4. Jak organizujemy narady służbowe?
    5. Jak wykorzystujemy prace osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin?
    6. Wybór i wprowadzanie nowych pracowników
    7. jak wygląda współpraca z praktykantami?
    8. Współpraca z personelem administracyjno – obsługowym
    9. Współpraca w ramach zespołu pedagogicznego
    10. Jak organizujemy zajęcia dodatkowe w przedszkolu

    Nasza współpraca z rodzicami,
    1. Jak układamy współpracę z rodzicami?
    2. Jak zapoznajemy rodziców z naszymi metodami pracy?

    Kontakty z innymi instytucjami
    1. Współpraca z innymi przedszkolami i ze szkołami
    2. Kontakty z innymi instytucjami
    3. Jak prezentujemy placówkę na zewnątrz

     Dalsza praca nad Koncepcją

    Koncepcja Pedagogiczna Przedszkola nr 36 zawarta jest w oddzielnym segregatorze.